Palaute tanssitunnilla [Tanssilajit] (Burlakka 2007-10-22 15:10)
Jees, alkuperäiseenkin kirjoitukseen palatakseni...
Toisilta oppilailta saatu palaute on ollut monesti turhaa.
Minusta opettajan tulee tarkkaan harkita, missä vaiheessa antaa oppilaille luvan / kehottaa oppilaitaan antamaan palautetta toisilleen, ja miten.
Joillakin kursseilla joilla olen ollut, on parikierrossa koko ajan kehotettu antamaan parille palautetta. Lopputuloksena valtaosa ei kuitenkaan sitä anna, mutta sitten siellä on pari totuuden torvea jotka katsovat asiakseen keksiä jokaiselle tanssikumppanille jotakin "kehittävää" palautetta - ihan mistä vaan, alkaen otteesta ja päätyen kuvion käännöksen astemäärään.
Mielestäni tämä oppilaalta toiselle siirtyvä palaute on parhaimmillaan kun keskitytään viennin ja seuraamisen opetteluun, jolloin harjoittelun päästyä hyvään vauhtiin kerrotaan oppilaille, että seuraavan kappaleen/kahden kappaleen aikana voitte antaa palautetta kumppanille vientiin ja seuraamiseen liittyvistä seikoista.
Toisin sanoen, täsmennetään mistä asiasta palautetta on tarkoitus antaa ja mieluummin vielä miten. Eli esim. ei yleisluontoisesti että "viet huonosti" tai "et pysy viennissä", vaan tarkentaen "nyt en ymmärtänyt mihin halusit minun menevän, voitko osoittaa suunnan selvemmin" tai "voitko jämäköittää käsiäsi niin on helpompi viedä".
Uusia kuvioita harjoiteltaessa ei minusta ole hirveästi mieltä antaa oppilastoverille palautetta, koska voi olla että molemmat ovat käsittäneet asian väärin mutta eri tavalla. Itse asiassa aika tyypillinen tilanne...