[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Kaksijakoista kisarannassa -Miksi nuoria ja/tai taitavia ei uskalleta hakea? [Tanssijat] (NinaK 2007-10-15 11:37)

Kaksijakoista kisarannassa -Miksi nuoria ja/tai taitavia ei uskalleta hakea?

NinaK
2007-10-15 11:37

Jora tuossa kertoili Kisarannan tanssi-illastaan näin: "Nuoria ei rohkene hakea, mutta onneksi heille riitti taitavia nuoria miehiä. Muissa oli sitten "vikana" liika taidokkuus, eikä heitä olisi muutenkaan ehtinyt saada kiinni. Pakollinen määrä niin miehiä kuin naisia jäi näissä olosuhteissa aina hakematta."

Miksi ihmeessä vanhemmat miehet eivät uskalla nuorempia hakea? Itse olen kaksvitonen, monessa paikassa suht nuoreksi laskettavissa siis. Harmittaa kovin, jos ikäni vuoksi minua ei rohjeta hakea. Tähän olen useinkin törmännyt: olen välillä itse hakenut naisten hakuvuorolla sellaisiakin miehiä tanssimaan, jotka ikänsä puolesta menisivät mulle isoisästä. Hyvin usein on tullut kommenttia, että miten noin nuori nyt tämmöistä pappaa hakemaan, tai että kyseisen herran olisi aiemmin tehnyt mieli tulla hakemaan mua tanssimaan muttei ole uskaltanut kun olen niin nuori. Ja tuota kommenttia kuulee jo viiskymppistenkin suusta. Tämä jaksaa mua kyllä ihmetyttää suuresti. Eihän tanssiminen katso ikää, kokoa eikä ulkonäköä!

Samaten tuo taito/taidottomuus. Tässä menneellä tanssiviikonlopulla kävin pyytämässä naistenhaulla tanssiin erästä herraa (tällä kertaa joku hmm, nelikymppinen?), joka silminnähden jäykistyi kun huomasi aikeeni häntä tanssimaan hakea. En kuitenkaan perääntynyt, sillä olin jo melkein hänen luonaan kun tuon reaktion huomasin. Pyysin häntä tanssimaan, sillä hetkellä soi melko vauhdikas jive. Jotenkin häpeillen ja vastentahtoisesti hän lähtikin, vaikka vaikutti jo melkein siltä että pakittaa. Onneksi kuitenkin lähti. Syykin vastentahtoisuuteen selvisi: hän oli nähnyt kuinka itse olin aiemmin pyörinyt jos jonkinnäköisiä härvelöintejä muissa kädenalitansseissa eikä itse osannut lainkaan mitään kädenalijuttuja. Hän häpesi omaa taidottomuuttaan. Voi itku. Minua kun ei laisinkaan haitannut se, ettei menty kaikenmaailman kuvioita, ei välttämättä ihan puhdasta vaihtoaskeltakaan. Sanoinkin herralle heti, että ei se mua haittaa, jokainen taidollaan ja tyylillään. Tunsin, kuinka tanssittajanikin hieman rentoutui. Hiljaksiin mentiin, ei sen ihmeempiä juteltukaan. Huomasin välillä hänen seurailevan keskilattian tapahtumia. Tokan tanssin loppupuolella hän totesi, että kai hänenkin pitäisi nuo käydä jossain kurssilla opettelemassa. Vastasin, että että ei kannata mennä.... siihen voi nimittäin jäädä koukkuun! *hymyillen vinkkasin silmää* Vähän vakavoiduttuani sanoin, että ei kannata tanssista ottaa mitään suorituspaineita, kursseille kannattaa mennä silloin kun itse haluaa kehittymistään, ei siksi että ilkeää hakea toista tanssimaan. Tanssi voi olla erittäin iso nautinto myös ihan luomun kanssa. KENENKÄÄN ei pitäisi hävetä omaa tanssitaitoaan, jokainen tyylillään ja taidollaan, raakkuu se variskiin äänellään turhia häpeilemättä! Ja siinä sitä tanssiakin oppii tanssiessaan, jos niin haluaa.

Pois turhat suorituspaineet, johtuu ne sitten iästä tai taidosta/taidottomuudesta, tanssista nauttiminen on tärkeämpää! Miksi ihmeessä kaikki pitää ottaa aina niin vakavasti? Ja se muuten on aivan upeaa katsottavaa, kun aikuiset miehet hakevat pikkutyttöjä, siis ihan lapsia tanssimaan. Niin upeasti osaavat jo ihan junnutkin mennä askelilla, ihana nähdä miten ihan minkä ikäiset vaan voivat nauttia toistensa seurasta tanssin merkeissä. Ja jos jonkun mielestä tämä iso ikäero tanssiessa on jotenkin pervoa, niin suosittelen avoimempaa asennetta. Minua ainakaan ei tarvitse kenenkään pelätä tulla hakemaan niin ikänsä, ulkonäkönsä, taitojensa tai minkään muunkaan seikan takia. Pääasia on, että haluaa nauttia tanssimisesta mun kanssani.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]