Nopea bugg askarruttaa... [Tanssilajit] (Sokkisha 2007-10-01 18:20)
Tässä tulee sitten se "vastaan vaikkei kysyttykkään" kirjoitus=)
Tällä hetkellä kun koitan opiskella tanssin teoriaakin, olen pohtinut kovasti samoja asioita.
Keskustelua olen käynyt muutamien kanssa tuosta "ruotsalaisten" tyylisestä buggin tanssimisesta ja näyttää mielipiteet jakautuvan kovasti. Itse haluaisin tanssia juuri niin, buggista tulisi enemmän tanssia. Nyt lavoilla tanssitaan kovasti suorituksenomaisesti, mennään "tyttö menee - poika menee" tyylillä. Siinä ei ole mitään vikaa, mutta kuviot näyttävät peräkkäin tehdyiltä suorituksilta, eikä sillä ole mitään tekemistä tanssin kanssa. Vähän kuin laitettaisiin erivärisiä Duplo-palikoita peräkkäin, kukin saa tietenkin valita värit itse.
Mitä nopeampaa musiikki on, sitä tärkeämmäksi tulee viennin ajoitukset ja askeleen pituus. Oma näkemykseni on, että suurimmaksi osaksi vaikeudet johtuvat siitä, että mies ei osaa niitä omia askeliaan lyhentää vaan mitä nopeampaa musiikki on, sitä nopeammin mies yrittää edetä (eikä eteneminen muka onnistu ilman pitkiä askelia), vaikka siitä ei tietenkään ole ollenkaan apua, päinvastoin. Toinen "perusvika" oman kokemukseni mukaan on se, että miehet joko liikkuvat liikaa kun pitäisi pysyä paikallaan (jottei tytön matka kasva liikaa) tai eivät liiku tytön mukana (jolloin taas ollaan liian kaukana). Seuraavaan kuvioon on näin hankala lähteä ja mitä nopeampaa musiikkia, sitä hankalampaa tytölle tanssia.
Kursseilla vähemmän opetetaan ihan perusvientitekniikkaa, siihen palataan vasta konkaritasolla, mikä ehkä on aika myöhään. Tällöin on jo ehtinyt kehittyä tapa tanssia, eikä sitä ole helppoa muuttaa. Ehkä selkein ohje buggin tanssimiseen (mihin tahansa nopeuteen) on se, että jalkojen tulee pysyä oman vartalon alla koko ajan. Mikäli näin ei ole, jompi kumpi joutuu ottamaan kanta-askelia (ei kuulu buggin tanssimiseen). Nopeimmissakin biiseissä tanssin ainakin itse edelleen rullaavalla askeleella, kuitenkin niin, että kanta käy maassa joka kerta. Tällöin jalka ei nouse maasta niin paljon (ei ehdi) ja siksi se saattaa näyttää "flat-askeleelta", kuten totesit. Sitä se kuitenkaan ei ole.
Vielä tuohon ruotsalaisten buggiin. On makuasia, näyttääkö se bw:lta, mielestäni ei=) Ruotsalaisvalmentajat ainakin Nurmijärvellä vielä opettivat että tytön askel on joka iskulle. Opeteltiin kuitenkin askelten viivytyksiä, joten jalkakikkailut on tytöillekin tulossa/sallittuja. Suurin haaste tuntuu olevan noissa miesten vapaissa askelissa se, että siinä unohtuu se vieminen kokonaan tai sitten se ei ole ajoituksiltaan oikea.
Summasummarum: mitä nopeampaa musiikkia, sitä pienemmät/lyhyemmät askeleet oman vartalon alla.