[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Kimppakyydeistä maksu [Tanssijat] (Jerryjee 2007-09-28 23:13)

Kimppakyydeistä maksu

Valssimies
2007-10-02 21:56

Hei,

kyyditsen ja olen kyydissä toisinaan, useamminkin voisi olla. Kuskit joiden kyydissä olen ollut, ovat käyttäneet hintaperusteena 10 - 15 snt/km. Jotkut ovat heitelleet summia lonkalta.

Pidän hyvänä selkeää kilometritaksaa, joka perustuu polttoaineen kulutukseen ja vähän päälle ja joka jaetaan tasan autossa olijoille kuski mukaanluettuna. Lonkalta heitetyt summat ovat poikkeuksetta jotakuta kohtaan epäoikeudenmukaisia. Virallista kilometrikorvausta 43 snt/km ei pidä maksaa tanssireissuilla, koska kuskihan on mukana ja matka taittuisi joka tapauksessa. Virallinen kilometrikorvaushan sisältää ajatuksen, että siinä korvataan auton haltijalle kaikki ajokulut.

Itse käytän taksana 12 snt/km ja tapaan pyöristää alaspäin. Perustelen edullista kustannusta sillä, että kimppakyydin tarjoaminen on ilo sinänsä ja tanssi on iloinen asia ja itse ajaisin ko. reissut joka tapauksessa. Mitään taka-ajatuksia tarjoamissani kyydeissä ei ole.

Jos tulee pitkiä kotiovelle heittämisiä pelkästään yhtä henkilöä varten, silloin on asiallista, että kyseisestä edestakaisesta ajo-osuudesta kuski veloittaa kyseiseltä henkilöltä koko kilometritaksansa jakamatta sitä muille.

- vm

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]