[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Tanssilavojen profiloituminen [Tanssijat] (Päivi 2007-09-26 11:20)

Vastuu omasta oppimisesta

Sokkisha
2007-09-27 16:01

Minä kyllä ajattelen että vastuu omasta oppimisesta on sittenkin itsellä ja vain itsellä. Tuskin kursseja voi siitä syyttää koska itsehän kurssit valitsemme mille menemme.

Sen sijaan informaatio kursseista (yleensä) on aivan avutonta! Kun kurssin ainoa ilmoitettu sisältö on joko "alkeistaso" tai "jatkotaso" niin eipä voi paljon ajatella haluaako ko. kurssille mennä. Useimmiten samat (kuviot) siellä vaan käydään läpi hiukan eri järjestyksessä. Soisin että tuohon informaatioon kurssien järjestäjät paneutuisivat nykyistä enemmän: kerrottaisiin kurssimainoksessa mitä aiotaan opettaa, kuuluuko kurssiin esim. tanssiasento-opastusta, vartalonkäytön opastusta, musiikintulkinnan opetusta jne. ? Pitäähän elintarvikepaketissakin olla tuoteselostus mitä se sisältää!

Tämä auttaisi valitsemaan sellaisia kursseja joissa on itselle sopivia sisältöjä ja oppiminen olisi tehokkaampaa!

Tästä pääsenkin itse aiheeseen jota olen itsekseni pohtinut... Tuo on kai jokaisen tanssia harrastavan "ongelma" että tanssikursseilta jää loppujen lopuksi aika vähän ns. haaviin. Tanssikursseja ahmutaan aivan liikaa eikä opittujen asioitten kunnolliselle HARJOITTELULLE useinkaan panosteta lainkaan. Jos ylipäätään halutaan kehittyä/oppia tanssimaan paremmin niin mitä hyödyttää juosta kursseilla ns. "tanssikurssiasenteella" jonka mukaa haaviin on tarkoituskin jäädä vain minimaalinen murto-osa opitusta? "Tanssikurssi-asenne" tuo toki kurssin järjestäjien tilipussiin sievoisen summan vuosittain rahaa että toiminnan taloudellinen tukeminen on tietysti yksi perustelu jos niin haluaa ajatella!

Miksi sitten näin on? Tunnustan toki että itselläkin on! Syy on olemassa ja sen voi sanoa reilusti ääneen: HARJOITTELEMATTOMUUS/LAISKUUS! Monilla on jopa vakipari muttei sittenkään viitsitä harjoitella mutta kumminkin viitsitään narista kuinka tanssikursseilta ei jää mitään. Jos rehellisiä ollaan niin ei voida syyttää opettajia vaan itseämme!

Toinen asia jota olen pähkylöinyt samaan liittyen on, että pitää tietää (huom. ei luulla!) miltä oma tanssi oikeasti näyttää jos siihen haluaa kehitystä! palaute on ensiarvoisen tärkeää ja siihen ei tosiaankaan riitä että sitä saa kerran tai kaksi vuodessa tai että "lavalla joku vähän katselee tanssiani joskus"! (Voihan ne katsella senkin takia että se on niin outoa tai rumaa!)

Palaute pitää saada sellaiselta henkilöltä joka tietää mistä puhuu ja uskaltaa sanoa sen reilusti mutta samalla rakentavasti ja kannustavasti. Sitä pitää saada jatkuvasti! Sitä pitää erikseen pyytää joltain sopivalta asian tuntijalta, muuten sitä ei kyllä saa. Tähän liittyen ryhmäkurssien harjoitussalien peilit ovat aivan liian armollisia sillä peilistä nähdään vain pieni hetki, usein se paras hetki, -mutta ystävän kuvaama video paljastaa koko karmeuden säälimättömästi! Siinä näkyy valssin kohdalta kuinka oma puoli ei yhtään pysy, buggin kohdalta kuinka kädet vispaavat kuin matonpuistelijalla, foksista näkyy kuinka epäryhdikäs ja huono tanssiasento onkaan, humpasta näkee kuinka raskasta rytkäyttelyä se on jne. Siitä näkee senkin mitä muuten ei mistään näe eli käännösten ja pyörimisten aikana pysyykö paketti kasassa... useimmiten ei pysy! (luettelin omakohtaisia kokemuksiani)

Väitän ihan vakavissani että useimmilla taitaa olla paljon ruusuisempi kuva omasta tanssitaidosta/osaamistasosta kuin mitä se todellisuudessa onkaan!

Tämä ja harjoittelu yhdessä siten että ensin näkee vian ja käsittää mistä on kysymys; -sitten seuraavaksi harjoittelee uutta liikerataa ja taas palautetta menikö oikein; -ovat sellainen yhdistelmä että mikäli tähän mennessä on käynyt kymmenellä tanssikurssilla vuodessa niin nyt ei sitten tarvitse käydä enää kuin kahdella ja harjoiteltavaa silti riittää tarpeeksi KOKO vuodeksi! Huono ja mielestäni oppimisen kannalta järjetön järjestelmä on myöskin seuroilla useimmiten käytännössä oleva "joka viikko uusi tanssilaji"-treenisysteemi! Kukaan vakavissaan ajatteleva ei varmasti luule oppivansa viikossa kaikkia niitä asioita mitä kahden tunnin aikana uusina tulee,etenkin jos kysessä on vähänkin tekniikkaa; -ainakaan kunnolla! Pitäisi olla niin että yhtä tanssilajia treenattaisiin väh. 2 kuukautta kerrallaan ja vain muutamaa asiaa koko sinä aikana. (sekään ei riitä todellisuudessa mihinkään)

Nykyisellä systeemillä jossa haalitaan vain hirveä määrä tanssikursseja vuoden mittaan, ei tule mitään! Olen jo aikaa lopettanut sellaisen kilpajuoksun itseni kanssa koska ko. oppimistyyli ei ole ainakaan minun heiniäni enkä usko että tuloksista päätellen välttämättä kovin monen muunkaan. Rahaa kuluu hirveät määrät hukkaan.

Kokonaan eri asia on sitten jos tavoitteena onkin vain luoda sosiaalista verkostoa ja saada mukavaa tekemistä itselleen... mutta tässä oli nyt puhe siitä miksei tanssikursseilla "opi juuri mitään" tai kuinka vähän siltä jää käteen jne. Kyllä pitää tarkoin valikoida itse mihin menee ja miettiä tosissaan onko oikeasti edes harjoitellut niin paljon että voi todeta ettei ko. kurssilta mukamas jäänyt itselle paljon mitään. Mutta minä olen itsekin tällaiseen kyllä syyllistynyt, valitettavasti. Varsinkin ihan alkuaikoina kun uskoin tanssikurssien kaikkivoipaiseen täydellisyyteen oppimiseni suhteen. Nyt en enää (usko) minkään muun tuottavan tulosta kuin sitkeän harjoittelemisen. Tanssikurssien määrä on käynyt kohdallani todella vähäiseksi mutta ne mille menen,valitsen tarkoin ja haluan ottaa tosissani sekä varata aikaa asioitten perinpohjaiseen harjoittelemiseen. Jos ei ole mitään tietoa kurssin sisällöstä, on vaikeaa sellaiseen lähteä mukaan, usein niissä vain joutuu toteamaan: "en minä nyt tätä olisi tarvinnut vaan kipein tarpeeni oli tuo..."

Onneksi on paljon tarjontaa! :-)

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse] [Poista]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]