[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

EDC - paikan päältä katsottuna [Tanssilajit] (Pete P. 2007-08-30 11:52)

EDC - paikan päältä katsottuna

Pete P.
2007-08-30 11:52

Sain mahdollisuuden päästä oikein kutsuttuna vieraana seuraamaan Eurovision tanssikilpailun Suomen karsintaa ja sinnehän sitä sitten mentiin kannustamaan Masia ja Bettinaa. Täytyy sanoa, että vaikka Masi ja Bettina eivät itse kilpailua voittaneetkaan, niin paikanpäällä katsomokannustuksessa voitto taisi tulla :) No, oli Jussilla ja Katjallakin kyllä kovat kannustusjoukot paikalla, että aika tasaväkistä oli sillä rintamalla.

Itse tansseja oli upea seurata niin läheltä ja livenä. Vaikka itse en kilpatanssia olekaan harrastanut ja olen aina vähän varovaisesti siihen suhtautunut, niin täytyy kyllä sanoa, että onhan se hienoa katseltavaa. Visuaalisesti se on kertakaikkiaan upeaa, varsinkin kun paikalla olivat, ainakin Suomen tasolla, ehdottomat huiput. Ja vaikka kilpatanssin aitoudesta ja teeskentelystä puhutaankin, niin sen kyllä huomaa että kilpatanssijat ovat sitä esiintymistä harjoitelleet - heillä on kyky saada koko esiintymistila täytettyä olemuksellaan ja liikeillään, oli se sitten miten teeskenneltyä ja opeteltua tahansa. Toki täytyy muistaa, että paikalla oli siis ehdottomat huiput ja että tilanne olisi varmasti ollut täysin toinen, jos lattialla olisi ollut alemman luokan kilpatanssijoita.

Ensimmäinen kierros oli juuri sitä mitä sen odottikin olevan. Kilpatanssijat tanssivat omia vahvoja lajejaan joita ovat pienestä asti treenanneet ja Masilla ja Bettinalla oli sitten mahdoton paikka lähteä tosissaan vastaamaan haasteeseen niin lyhyellä salsakokemuksella. Mutta hatunnosto molemmille!

Toinen, freestyle-kierros, olikin sitten mielenkiintoista seurattavaa, joskin monien kilpatanssiparien kohdalta se oli melkoinen pettymys. Olisin odottanut selkeämpää irrottautumista siitä puhtaasta kilpatanssista, nyt kun siihen oli hyvä mahdollisuus. Katja ja Jussi saivat upealla tanssillaan ainakin allekirjoittaneelle kylmät väreet moneen kertaan aikaiseksi. Ei sitä voi kuvailla miten upeaa se oli vierestä seurata sitä täydellistä vartalon ja liikkeen hallintaa. Ja se esiintyminen... huh... Lattiatilasta ei ollut senttiäkään tyhjänä. Se on ihmeellistä miten sillä hallitulla olemuksella ja liikkeillä saa kaiken tilan täytettyä, vaikka fyysisesti pari ei sen suurempi ole kuin muutkaan. Masi ja Bettina vetivät hienosti oman osuutensa ja hävetä ei tarvinnut ollenkaan! Jos jotain olisin vielä saanut kaivata lisää, niin ehkä vielä enemmän sitä räväkkyyttä ja muutamaa näyttävää akroa.

Yhteistanssissa Masi ja Bettina olivat mielestäni parhaimmillaan, sillä siinä tuli parhaiten esiin rock'n'swing -tanssien ero kilpatanssiin. Masi ja Bettina tanssivat musiikkiin!

Airan kommentit Masin ja Bettinan swingpolkasta ja siitä, kuinka heidänkin "kannattaisi käydä lavoilla katsomassa miten polkkaa "oikeasti" tanssitaan" aiheuttivat sitten jatkoilla hauskoja hetkiä... :) No, mutta Aira on Aira, eikä taida olla ihan selvillä lavojen nykymenosta ja siitä, että ajat muuttuvat ja kehitys kehittyy. Pisteet siitäkin Masille ja Bettinalle, että eivät alkaneet kesken suoran lähetyksen Airaa "ojentamaan". Juuri noin se kannattikin ottaa - huumorilla!

Kisan jälkeen olikin hauskaa halailla ja onnitella kisailijoita ja jutella heidän kanssaan. Ja oli hauska seurata lehtimiehiä kun eivät aina olleet varma kuka on kukin, kun tanssilattialla oli sitä porukkaa puolen tunnin ajan toisiaan halailemassa ja juttelemassa. Yksikin kuvaaja räpsi minusta kuvia hullun lailla. Luuli minun vissiin olevan joku suurempikin tähti. Oli aika huvittava tilanne, mutta enpä viitsinyt alkaa selittelemään, että "ei minuun kannata filmiä tuhlata kun olen ihan tavis vaan" :)

Jatkobileissä keskustassa olikin sitten illan kohokohta lähestymässä, vaikka en sitä silloin tiennytkään. Paikalla oli juontajat (Jaana ja Simo), suuri osa kilpailijoista ja muutakin tanssiväkeä, esiintyjiä ja ohjelmaporukkaa. Jaanan kanssa jäi salsat kokematta vaikka ehdittiin jo vähän johonkin salsapaikkaan menoa suunnitellakin ja Jaanakin aiheesta jo innostui. Oltiin sitten koko ilta samassa paikassa ja salsa ei kuulunut siellä ohjelmistoon.

Mutta!

Tanssittiin yläkerrassa oman r'n's-porukan kesken (itse kilpailijat tietysti mukana) ja yhtäkkiä siihen pölähtää Sanna Hento. Alettiin sitten poikien kanssa vuorotellen jam session -tyyliin tanssittamaan Sannalle boogie/lindy-hässäköitä ja mikä tanssija Sanna olikaan! Oltiin aivan puulla päähän lyötyjä, että miten ihminen voi tosta noin vaan vetää boogieta ja lindyä, ihan kun olisi tanssinut sitä aina. Yksi tuttu, joka Sannan sinne meidän sekaan toikin, valisti sitten että Sanna on kyllä ihan poikkeuksellinen tyyppi, koska on pienestä asti tanssinut niin erilaisia tansseja. On kuulemma hyvin harvassa tuollaiset lahjakkuudet. Sitä herkkua sitten saatiin ehkä noin puolisen tuntia, kunnes Erik (Sannan mies) tuli ja vei Sannan mukanaan...

Hieno ilta kaikin tavoin ja kun se loppuikin noin upeasti (no jatkui se vielä senkin jälkeen jonkin aikaa), niin olihan siinä hymy herkässä vielä aamullakin :)

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse] [Poista]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]