[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Monipuolisuustakuu - hyvä vai huono asia ??? [Tanssilajit] (Suke 2007-08-13 19:38)

Monipuolisuus - hyvä vai huono asia ???

Jora
2007-08-14 13:28

..tietysti helppo sanoa, että voihan noita em. tanssilajeja tanssia vaikkapa foxina. Nii-iin... Tietysti voikin, mutta...

Tässä ollaan käsittääkseni aika lähellä tanssilavakulttuurin nykyongelmaa, vaikka monipuolisuudella on luultavasti sitä elävöittävääkin vaikutusta. Monissa yhteyksissä sama huoli on tuotu esille aikaisemminkin. Syntipukkeja on haettu kädenalittajista tai liian nopeista/hitaista etenijöistä. "Syyllisten" osoittelu ei tilannetta paranna, päinvastoin. Oikeita syitä kannattaa etsiä ja pohtia syvällisemmin.

Perusongelma lienee se, että monet eivät pääse tanssimaan riittävästi tai nautittavasti. Monesti olen tunnustanut, että omat tanssimäärät ovat laskeneet noin viiden viimeisen vuoden aikana jopa kolmanteen osaan aikaisemmista määristä. Omaa syytä, näin voidaan sanoa. Tiedän, että voisin olla nopeampi hakutilanteissa tai laskea vaatimuksia onnistumisen (molemminpuolisen) suhteen. Mutta itsesuojeluvaisto (tai mikä lieneekään) pakottaa välttämään vähemmän toivottuja tilanteita itselle ja sille toiselle. Istuminen on osoittautunut usein toimivaksi kompromissiksi.

Naistenhaulla pärjääminen määrää hyvin paljon kuinka ja ketä itse rohkenen hakea. Monen (ja mieleisen) kohdalla on joutunut toteamaan, että haetuksituleminen vähenee tai lakkaa jopa kokonaan. Mitä ilmeisimmin en ole pysynyt perässä taitojen kehittymisessä. Ja kierre vain syvenee, kun ei haeta / ei uskalla hakea. Ainut tapa jolla jotenkin saan itseni uskomaan tansseissa viihtymiseen, on jatkuva kurssitus. Valittevasti oppimiseen välttämättömän harjoitteluparin löytäminen ja kiinnisaaminen oikeissa tansseissa on erityisen vaikeaa, lopputulos voi olla pyöreä nolla. Kehittymishaluista ei ole puutetta, mutta toteutus ei toimi.

Asenteellisesta foksaajat - kädenalittajat ym. vastakkainasettelusta on päästävä eroon. Tuskin mikään ryhmä käyttytyy tansseissa huonommin tai estää muiden tanssia enemmän kuin joku toinen. Aina on kuitenkin joukossa muita vähemmän huomioivia tai vähemmän kykeneviä, riippumatta siitä mihin ryhmään kuuluu. Jokaisen vain pitäisi olla rohkeasti oma itsensä ja mennä kuten mieli tekee. Tietyn ryhmän poissulkeminen tansseista ei näillä harrastajamäärillä ja kaikkialla onnistu. Toistaiseksi salsa-porukat taitavat toimia omissa luolissaan. Ehkä hyvä niin, "taitovaatimukset" heillä vähintään samalla tasolla.

Aloittelijoille tilanne voi olla vielä vaikeampi. On kuitenkin hyvin paljon henkilöstä kiinni, kuinka tanssit alkavat sujua. Itse en koe aloittelijoita yhtään negatiivisemmin kuin muitakaan, jopa päinvastoin. Tiedän, että moni kehittyy hyvin nopeasti paremmaksi kuin mihin omat kykyni riittävät. Kehitysvaihe on sitä parasta antia. Lopulta en ehkä enää kelpaakaan, tai olen liian hidas heitä tavoittamaan.

Vanhempia aikoja voi monessa mielessä haikailla ja toivoa niitä takaisin, mutta näen paluun vanhaan mahdottomaksi toteutua.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Poista]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]