Monipuolisuustakuu - hyvä vai huono asia ??? [Tanssilajit] (Suke 2007-08-13 19:38)
No nyt oli kyllä ihan pakko vastata tähän, koska aihe on minusta erittäin tärkeä, eikä vähiten Suomalaisen lavakulttuurin kannalta. Olin tosin kyllä melkoisen yllättynyt siitä, mistä suunnasta tämä kysymys esitettiin, siis positiivisesti yllättynyt.
Todellakin nyt ollaan lavatansseissa mielestäni menty tietyn kipurajan ylitse siinä, kuinka paljon (lue vähän) slovareita tansseissa enään soitetaan. Otan tähän yhden ääriesimerkin viime tiistailta Mäntsälästä: Olin paikalla klo 23-01 tuona aikana tuli kolme lähekkäin tanssittavaksi luokiteltavaa paria ja muu aika mentiin vauhdikkaasti tai vieläkin vauhdikkaammin!!!
Tuo Suken mainitsema tilanne, jossa iso osa miehiä seisoskelee ja odottaa, tai täyttää vessan, toimii ehkä vielä jonkin aikaa, mutta jos eivät orkesterit ala edes jossain määrin järkeistämään settejään, niin miehet vähenevät lavoilta vielä entisestäänkin. Ette kai te arvon leidit kai kuitenkaan sitä halua?
En voi mitenkään käsittää sitä, että Suomalaisen lavakulttuurin todellinen kulmakivi tango, alkaa olemaan todella harvinaista herkkua nykytansseissa. Minä olen jotenkin päässyt tämän palstan satunnaisena lukijana siihen ymmärrykseen, että täältäkin löytyy paljon väkeä, jotka ovat tyytymättömiä asian nykytilaan. Eikö nyt olisi vihdoin aika tehdä asialle jotakin, ennen kuin lavoilta ovat viimeisetkin sylitanssimiehet häipyneet.
Monipuolisuutta saa ja pitääkin olla, mutta mielestäni vähintään joka kolmannen parin pitäisi olla edes jotenkin slovariksi luokiteltava. Siis luen siihen kastiin myös rumbat, tangot perusiskelmät ja jopa cha chatkin (cha cha onkin aivan erinomainen sylitanssi).