Pyörätuolitanssi ei ole hyväntekeväisyyttä [Tanssilajit] (4711 2007-08-01 11:45)
Minulla on ollut kaikkien vuosien ihanin tanssiheinäkuu. En koskaan unohda Martti Metsäkedon maanantaitansseja 2. ja 30.7. Saukonkalliolla (onhan ensi vuonnakin..., please!), yhtä Tampsan lauantaita, Jenkkapirtin torstaita ja Krouvin perjantaita.
Hienointa on kuitenkin ollut Kallioniemen lavalla, jossa Sihvosen Rami on auliisti ja ystävällisesti ollut useampia kertoja viikoittain ruuvaamassa pyörätuoliluiskat ja keittämässä pullakahveja päiväharjoituksissa kävijöille. Varsinainen tanssinautintoilta oli Kallioniemessä myös yhdessä pyörätuolitanssijoiden kanssa, Martti Metsäkedon jaloissa rytmeissä 21.7.
Tulee puoli vuotta siitä, kun ensi kerran menin urheiluhallille kokeilemaan, miten tanssia pyörätuolilaisen kanssa - pelkäämättä, että tuoli tulee jaloille. Kuluneina kuukausina porvoolaiset konkarit ovat perustaneet Suomen pyörätuolitanssiseuran, jonka ensimmäinen näytös on ensi lauantaina Porvoon Maratonin yhteydessä. Siellä on nautinto vetää bostonvalssit ja sambat. Pyörätuolilaisen kanssa sitä vasta fiilistellä voi!
Kun olen kertonut tanssikavereille pyörätuolitanssiharrastuksen aloittamisesta, poikkeuksetta ennen pitkää tulee hiukan vaivautunut, hyväntekemiseen viittaava kommentti. Olen aina kiusaantunut, sillä ihmisillä on väärä mielikuva koko touhusta!
Lähdin kokeilemaan pyörätuolitanssia ihan itsekkäistä syistä. Mitä pitempään olen aktiivisesti tanssinut (syksyllä viisi vuotta), sitä enemmän kaipaan musiikin tulkintaa ja fiilistelyä sekä taidollisia ja fyysisiä haasteita. Totesin, että ikäiselläni naisella ei ole mitään mahdollisuuksia kehittyä enää juurikaan lavatansseissa, koska on liian vähän vastaavanlaisia lavatanssimiehiä. Lisäksi halusin parantaa fyysistä kuntoani, ja sitoutuminen säännöllisiin hikisiin harjoituksiin "pakotti" siihen. Pyörätuolitanssissa ei tarvinnut paljon kokeilla taivutuksia, kun huomasi, että vyötäröllä oli liikaa makkaraa... Kilotkin saivat luvan saada kyytiä!
Kevät meni totutellessa yhteistyöhön tuolilaisen kanssa ja oman kunnon, erityisesti käsivoimien kohottamiseen. Kesäkuusta lähtien olen päässyt jo nauttimaan itse tanssilajeista. Lisäksi kipeä polveni on parantunut nimenomaan pyörätuolitanssin monipuolisten liikeratojen ja lihaskunnon parantumisen ansiosta.
Eniten minua on hämmästyttänyt se, että samaan aikaan, kun olen oppinut kuuntelemaan pyörätuolilaisen vientikieltä ja antamaan vastetta koko vartalosta, oma seuraamistaitoni lavatansseissa on parantunut. Siitä taas seuraa, että en juurikaan enää pelkää hakea taitavia tanssijoita - päin vastoin: Jenkallakin hain kolme kertaa nuorehkoa miestä, joka valitti saaneensa naistentanssien miestenhaulla yhdeksät pakit! Habitus pelotti epävarmoja tanssijoita, mutta minä "pääsin lohduttajaksi" - enkä enää jaksa tosikoida, vaikka en ihan pysyisi aina mukana, kun viejä murtaa chachan askelikon...Hih!
Siis pyörätuolitanssissa ei todellakaan ole kyse hyväntekeväisyydestä vaan tanssinautintojen tuottamisesta itselle ja kulloisellekin parilleen. Pyörätuolitanssi tarjoaa mahdollisuuden luovaan tanssimiseen kenelle tahansa ikään, ulkonäköön tai tanssitaitoihin katsomatta. Suoraan sanoen: kaikki lavoilla turhautuneet naiset pyörätuolitanssimaan! Ja tervetuloa miehetkin!
Pyörätuolitanssissa on se hyvä puoli, että sitä tanssitaan paitsi mies+nainen -pareina myös nainen+nainen tai mies+mies -pareina. Voi vain harrastaa tai kilpailla vaikka maailmanmestariksi. Malleja löytyy: http://dabble.com/tag/wheelchairdancing
Suomen pyörätuolitanssiseura alkaa tehdä lajia tunnetuksi ja rohkaista myös liikuntarajoitteisia mukaan, jotta pareja varmasti löytyy. On ollut suuri ilo nähdä se riemu, minkä juuri aloittanut nainen kokee, kun keksi tanssimisen ihanuudesta motivaation hartioidensa ja olkapäidensä liikkuvuuden kehittämiseen. Tanssin tahdikas pumppaus vaikuttaa sitä paitsi pyörätuolilaisen kehossakin varpaisiin asti.
Ja lopuksi: kiitos Kallioniemen lavatanssiväelle 21.7. erittäin ystävällisestä suhtautumisesta tilanteissa, kun me aloittelijat emme aina ehtineet pysäyttää tuolia ajoissa.
Sähköpostitse saatte yksilöityä tietoa!