Mikä on tärkein asia, jonka haluat sanoa? [Tanssijat] (Matti 2007-06-30 23:59)
Muutamalle ihmiselle alla olevat ajatukset ovat jo tuttuja vähän muun mutkan kautta ja erilla lailla kirjoitettuna (ja aika paljonkin), päätin käyttää heinäkuun puhevuoroni tähän, vähän muuttaen sitä mitä he ovat nähneet muualla. Pyytäisin kuitenkin teitä ketkä tietää, olla laittamatta linkkejä tässä. Kiitoksia! :)))))
*** Jokainen meistä on oma persoonansa, jokainen hullantuu johonkin asiaan, tietoisesti tai tietämättä, vähäksi aikaa tai pidemmäksikin... Hulluus seuraa meitä kaikkialla missä liikuisimmekin, se on osa meistä ja se tekeekin meistä meitä, erilaisia, omanlaisia, salaperäisiä, ihanaisia, mielenkiintoisia...
Yksi asia johon meikäläinen on aivan crazy hiuslatvoista varpaisiin, josta on tullut minun maailmani, on tanssi. Jokainen tanssi on oma maailmansa, oma kokonaisuus, oma viehätyksensä, oma olemuksensa.. Tanssi aina kuulunut ihmisten elämään, jo silloin kun Darvinin opin mukaan apina laski puusta alas, oppii kävelemään takajaloillaan ja aikanaan keksi käyttää keppiä saadakseen hedelmät alas nousematta puuhun hakemaan niitä. Jo meidän esi-esi-esi......isät tanssivat kaikenlaiset omat tanssit omistettuna tulelle, sateelle, ukkoselle, sadonkorjuulle.. Ihmiset ovat tanssineet siis yksin ja yhdessä, kaiketi niin kauan kuin heitä on ollut tai ainakin siitä lähtien kun ensimmäiset rytmilliset naputukset, lyönnit, tai mitä ne mahtoivatkaan olla, keksittiin. Siitä aikanaan kehittyi nykyinenkin tanssikulttuuri, vaikka tanssien merkitys ei ole enää samanlainen kuten ennen aikojen alusta. Ja kehittyy koko ajan, tulee uusia tansseja, uusia tyylejä, uusia mahdollisuuksia ja valintoja.
Toinen asia johon tämä likka on hurahtanut yhtä lailla kuin tanssiin, on valokuvaus. Kameran lahjoittama Maailma ympärilläni on aivan merkillisen ainutlaatuinen ja jumalainen siinä ainutlaatuisuudessaan; elämänkumppaneista uskollisin, mun kamerani, me ymmärretään toisemme, kamera minua ja minä kamerani, ja joskus tuntuu että se puhuukin mulle.. Molemmat hulluuteni kohteet ovat taiteellista laatua (vaikken itse mikään taiteilija olekaan, molemmissa harrastaja), ja omalla tavallaan ovat mun rikkauksia. Suhteeni kameraan on lyhyempi kuin suhteeni tanssikenkiin, ja elävät rinnakkain. Kieliäkin maailmaan mahtuu monenlaisia, kuten eri kansojen kieliä, elekieli (body languagesta puhumatta), eläimetkin käyttää omalaatuista kietlä kommunikoidessa keskenään...
Luonnollakin on monta eri kieltä käytössä, yksi niistä on kukkien kieli. Yllättäen huomasin että ne kauniit yksilöt ovat aika puheliaita! Oletteko koskaan ajatelleet, että tanssi voisi kuvata käyttäen kameraa, kukkien kieltä ja mielikuvitusta? Katsoen kukkia milloin missä niitä näkee, niin luonnossa kuin kaupassa, minulle tulee mieleen erilaisia vertauskuvia tanssiin.. näen tanssit kukkien kautta.. joskus kuulen joku tietty lauluu tiettyyn kukkaan tai sen osaan.. Siis ihan Kukkien Tanssijaiset Kuninkaallisen Palatsissa!! Ransan hovin porukat kalpenee ehdottomasti verrattuna tähän :):):):):):):):):)
Mietin joskus, miksi minä hullannuinkin tanssiin? Entäs valokuvaukseen? Miksi ne läpäisivät olemustani nuolen tapaan, "osui ja upposi" kuten sanotaan, miksi ne ovat mun tapani elää?..
Haluaisin kysyä, onko teilläkin muita hulluuksia elämässä tanssin lisäksi? Millaisia? Miksi juuri ne?..
"Like a flowers bending in the breese..." :)))))