Mikä on tärkein asia, jonka haluat sanoa? [Tanssijat] (Matti 2007-06-30 23:59)
Lapseton kuukausi (pois lukien junannuksen seutu ja muutamat muut tunnit) on illalla takana - onneksi - ei kotikaan tunnu kodille, jos siellä on yksin. Koska en ole menossa tansseihin ihan heti ja koska takana (eilen) on mukavat tanssit, niin ilman mitään tärkeämpää tähän viimeisimmät tanssikuulumiset.
Perjantai-illan tanssit olivat minulle lyhimmät miesmuistiin (missähän muuten olin torstaina ja ...). Paikallisen tanssiseuran 3v-synttäritanssit kolahtivat minuun ihan kunnolla jo illan kolmannella tanssilla - lattia tuli yllättäen vauhdilla vastaan ihan nenän eteen, ja otsan, ylähuulen ja leuan eteen myös. Henkiselle puolelle tuli sellaiset kolhut, että lopettaminen välähti kirkkaana mielessä. Mutta onneksi olin lupautunut ystävälle lähteväni tanssimaan lauantaina. Osaan rokamista vähän peittoa (pyyhkiytyivät kyllä illan kuluessa pois, ainakin otsalta ... joten shampottakaa useamman kerran, ellei muu auta =D ) ja tappamaan mörkö kotilavalta ennen kuin se alkaa edes kasvamaan ... tikkuja (silmänpisto) en aio kuljettaa jatkossa mukanani, joten kai se mörkö kuoli.
Humpat äsämmät, elvistelyt ym. kisat jäivät päivällä seuraamatta, kun naatiskelin pari tuntia pihamaata pörräten (ja mitkä ihanat heinän tuoksut (osa on luonnontilaista) siellä nyt ovat), siivoten, leipää tehden ja toista kertaa tämän vuoden aikana formuloita suorassa lähetyksessä jännittäen. Mutta humpan finaalit olivat menossa lavalle tullessamme. Wau! Miten sulavasti vaihtoivat tyylistä toiseen, eikä homma ollut yhtään kireää, ei brassailun makua, ei kilpa(ei-lava)tanssin teennäisyyttä (ok sinällään, mutta "lupsakkuus" vetoaa enemmän) tms. Ei tuollaista jalalla koreasti laittamalla hassuttelua voi tällä mielenlaadulla unohtaa! Jos joskus itsekin ... Etenkin, kun illan mittaan tuli vastaan minulle ihan uusi ihminen, jonka kanssa askeleet kulkivat hyvin yhteisen "juonen" mukaan ja joka oli sopivan kokoinen, ja jonka "liikkumaherkkyys" oli samaa tasoa. Siinä tuli hyvin esiin, mitä osa-alueita tanssillisessa huippuyhteensopivuudessa on (huom. luomuamatöörin mielipiteitä ja kieltä tässä kaikki). En sanoisi, että "juoni" (mitä tanssissa tehdään) oli yhteinen, ellei hän olisi sanonut, että olipa mukavaa, koska osaava daamihan tekee mitä mies "osoittaa"/"vinkittää" (ohjaa, pelkkä katse (kun joku opittu juttu (totta kai siihen usein liittyy 1/10s myöhemmin ohjaaminen)) tai vie "väkisin" (esim. nostaa - daami ei jarruta esim. rennoksi heittäytymällä)) (... itsestään selvyyksiä ei tarvitse osoittaa; eikä kaikkia asioita voikaan osoittaa mitenkään erityisesti - pitää vain tehdä se itse (-> usein osoitus syntyy tanssiasennon avulla)). Ehkäpä eilen sattui kohdalle joku muukin "juonessakin" mukana ollut, toivottavasti! Myös ruuhkassa tanssiessa hyvästä seuraamistaidosta on paljon iloa: kun ei pystykään ottamaan askelta sinne minne aikoo, niin hyvä seuraaja tosiaankin pystyy reagoimaan keskeytyvään askeleeseen (paino ei siirry); sen voi sitten muuttaa joksikin toiseksi elementiksi (yksinkertaisimmillaan fiilistelybreikiksi (tosin paino vahvasti yhdellä jalalla muiden tullessa äkkiä kosketusetäisyydelle se on haavoittuvainen)) tai aloittamaan jonkin uuden askelluksen/kuvion. Musiikin kulun seuraaminen on/pitäisi olla perusasia kummallekin; sekin antaa paljon eväitä ... yksinkertaisesti sanottuna, tanssihurmiolle. Kiitoksia siis Siiliin, Jyväskylään, vielä enemmän länteen, Lappeenrantaan jne. Oli mukava nähdä täällä kotikulmilla kaukaisia palstalaisia, uutena bongina Vesku.
Hellivää heinäkuuta!