[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Tanssimassa - liian suppea määritelmä [Tanssijat] (Syreeni 2007-06-26 14:51)

Tanssimassa - liian suppea määritelmä

Syreeni
2007-06-26 14:51

En ole koskaan "vain" tanssimassa.

Olen

- nauttimassa musiikista ja artistin esiintymisestä

- liikkumassa antaen rytmin viedä mukanaan

- katselemassa: ihmisiä, iloisia ilmeitä, hauskanpitoa

- aistimassa tunnelmaa: hämärää tanssisalia, kesäiltojen lämpöä

-rentoutumassa yksin, kaksin tai isomman porukan kanssa

- virkistymässä

-unohtamassa huolet

- tapaamassa tuttuja ja hankkimassa myös uusia tuttavuuksia

- hankkimassa mukavia muistoja tanssi-illoista, joita voi muistella kun arki tuntuu harmaalta ja ikävältä

Käydä tanssimassa ei anna oikeaa kuvaa siitä, mitä harrastus minulle merkitsee. Eikä se avaudu sellaiselle ihmiselle ,joka ei ole käynyt koskaan lavoilla ilman henkilökohtaista kokemusta.

Miettikää koko tanssi-illan antia ja mitä se teille antaa! On surullista lukea artikkeleita vain hakemattomuudesta, tanssitaidottomuuden ja -taitavuuden ruotimisesta sekä "säätyjaosta", joka tuntuu teksteissä muodostuvan ihan huomaamatta. Valitettavasti tanssitapahtuman analysointi aiheuttaa usein eripuraa, kun jokaisella on siitä subjektiivinen näkemyksensä. Toiselle parhain ilta koko vuotena saattoi olla toisen surkein tanssikokemus ikinä. Tälle emme mahda mitään, sillä tunteet ovat yksilöllisiä ja ainutlaatuisia, niin kuin jokainen tanssijakin on.

En ymmärrä sitä, että aloittelijan pitäisi kokea huonoa omatuntoa siitä, että hän ei ole niin taitava kuin joku muu. Yhtä hyvin voisin ajatella, että "olen ruma, anteeksi kun joudut katselemaan minua, vaikka kauniimpiakin olisi tässä maailmassa". Enkä ymmärrä sisäpiiriäkään, koska kukaan ei ole pystynyt määrittelemään tarkasti, ketä siihen kuuluu. "NE" ovat kummallinen joukko, jotka esiintyvät aina silloin tällöin kirjoituksissa. Sisäpiiri on katsojan silmässä. (aika ontuva muunnos sananparresta) Hmm... ehkäpä perustan oman piirin. Sehän on ihmisten muodostama kehä, joten sisäpiiri on kai sitten se toisen piirin sisäpuolelle muodostettu kehä??

Luen tätä palstaa, koska monet kirjoittavat ovat taitavia kuvaamaan kokemuksia ja keskustelemaan. Otan talteen myös kaikki pienet tiedonmuruset, jotka riveistä irtoavat. Lisäksi tunnen lukiessani kuuluvani "sisäpiiriin" muiden tanssin ystävien kanssa.

Näin mietiskeli Syreeni luettuaan viime viikkoina tanssinettiä.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]