Olipa taas positiivinen kirjoitus lavatansseista! [Tanssijat] (Tanja 2007-06-20 14:07)
...miksei toi punapaitainen Mr XXX.YYY joka nyt veivaa tuossa keskilattialla tuon kellohelman kanssa hakenut MINUA?
Vastaan soveltaen, sillä en osaa lindyä. Otetaan esimerkiksi foksi vs. cha cha. Foksia saan tanssia paljon, cha chata harvemmin.
Jos mielessäni sipehdin, miksi se punapaitainen ei hakenut cha challe minua vaan tuota kellohelmaa, en oikeasti halua tietää miksi. Haluan, että se mies olisi hakenut minua eikä sitä kellohelmaa. Haluan siis kontrolloida, mitä miehet tekevät. Haluan määrätä, kuka hakee minua millekin kappaleelle ja kuka ei. Haluan määrätä, miten mies vie.
Jos oikeasti haluaisin tietää, miksi se punapaitainen mies haki jotain toista eikä minua, minä tietenkin menisin ja kysyisin häneltä. Luultavasti hän olisi hämmästynyt eikä syyllä olisi mitään tekemistä minun kanssani. Ja jos syyllä olisi jotain tekemistä minun kanssani (se toinen on parempi tanssimaan cha chata, kivempi ihminen tms.), niin luultavasti en juuri sillä hetkellä haluaisi sitä kuulla.
Siksi onkin parempi lopettaa kysymästä miksi ja sanoa itsekseen: kyllä. Kyllä, tämä tapahtui. Toivoin sen punapaitaisen hakevan minua, sillä olisin halunnut tanssia cha chata, mutta hän hakikin toista. Kyllä, ja mitä nyt? Minulla on kaksi vaihtoehtoa: 1. murehtia asiaa seuraavien kahden kappaleen ajan tai 2. hyväksyä tapahtunut välittömästi ja nauttia siitä mitä itse saan.
Emme me naiset voi kontrolloida miesten hakemisia. Jos yritämme edes mielessämme hallita, kuka hakee ja kuka ei, menetämme sen flow-kokemuksen, mitä tanssi-ilta parhaimmillaan on. Kun otan vastaan mitä tulee, nautin siitä mitä saan ja teen itse parhaani, illasta tulee virtaava kokonaisuus sen sijaan että se olisi sarja "onnistuneita" ja "epäonnistuneita" tansseja, jotka pääni sisällä törmäilevät toisiinsa.
Olen pois lähtiessäni paljon tyytyväisempi silloin, kun ilta on sujunut, virrannut esteettä, kuin silloin, kun olen hyödyttömästi yrittänyt mielessäni hallita sen kulkua.
Ehdoton kyllä on hyvä vastaus elämässä ylipäätäänkin. "Kyllä, tämä tapahtui. Mitä nyt?" Se on asenteena paljon hedelmällisempi kuin "Voi miksi tämä tapahtui?"
Naisilla on keskimäärin monipuolisempi tanssitaito kuin miehillä keskimäärin. So not, kuten Matti Nykänen sanoisi. On järjen köyhyyttä, jos antaa kahden mukavan tanssin kulua sen murehtimisessa, että ei saa tanssia toisella tavalla.
Totuushan on, että lavalla tulee hyvin harvoin vastaan mitään oikeasti epämiellyttävää. Epämiellyttävyyden raja kulkee tietysti eri ihmisillä eri kohdassa. Minulla se kulkee siinä, että mies on juonut niin paljon, että hänen tasapainonsa kärsii. Siitä ylöspäin kaikki on plussaa.
Eihän kenenkään miehen ole pakko hakea minua millekään tanssille. He hakevat jos haluavat hakea, ja niin tahdonkin sen olevan.