Lista: Mitä tietoja tanssimusiikista? (4 vastausta) [Musiikki] (Vesku 2007-06-03 16:13)
Olen kaikkiin (tai ainakin melkein kaikkiin) tanssikappaleita sisältäviin cd-levyihini tehnyt takakannen uusiksi siten, että siinä näkyy kappale, mahdollisesti esittäjä (jos ei koko levyllä sama), tanssilaji (jos ei koko levy samaa), musiikin nopeus (tahtia/minuutti) ja kesto.
Nykyisin olen kääntänyt lähes kaiken musiikin mp3-muotoon ja käytän tietojen merkintään id3-tagejä, joita soitto-ohjelmani (ja varmaan melkein mikä tahansa nykyaikainen ohjelma) osaa lukea ja tarpeen tullen hakea ja lajitella kappaleita sen mukaan.
Ensisijaisen tanssityylin olen merkinnyt kappaleen musiikkityyliin (EasyTag-ohjelmalla) ja lisäksi olen tehnyt soitto-ohjelmaani soittolistat, joihin olen kerännyt tanssilajiin liittyvät kappaleet, koska musiikkityyliin mahtuu vain se yksi tyyli. Kappaleiden nopeudet olen merkinnyt ilmestymisvuoteen, jolloin voin tarvittaessa järjestää kappaleet myös nopeuden mukaan automaattisesti.
Kappaleiden nopeuksien laskemiseen eräs ystäväni teki javascriptillä pikku koodinpätkän, joka toimii ihan selaimella (kunhan java-script on kytketty päälle). Löytyy osoitteesta http://digikansio.com/beat/ Tekijä on antanut luvan käyttää sitä ja sen saa tallentaa omalle kovalevyllekin, jolloin se toimii vaikka sivustoon ei saisi yhteyttäkään.
Toiminta on yksinkertaista: Naputtele jotakin näppäintä (vaikka välilyöntiä tai Esc:iä) musiikin iskuille, niin näet koko ajan kuinka monta iskua minuutissa hakkaat ja kolmella jaetut-kohdasta näkee kolmijakoiset rytmit, neljällä jaettuna kohdasta taas normaalit nelijakoiset rytmit. Naputella kannattaa aina sen aikaa, ettei rytmi enää paljoa heitä, jolloin tuloksen voi olettaa olevan ainakin suhteellisen tarkka. Scripti laskee koko ajan iskujen määrää ja mittaa ensimmäisen ja viimeisen iskun välisen ajan, jolloin tulos todellakin tarkentuu koko ajan, mutta iskuja ei voi jättää välistä.
Triolit olen laskenut itse siten, että ole laskenut tahdit kuuteen ja jakanut kolmijakoisen nopeuden kahdella.
Suuri kysymysmerkki itselleni onkin yleensä humppa, eli merkitsenkö nopeuden 2/4 tahteina vaiko 4/4 tahteina. Kumpaakohan tapaa yleensä käytetään?
Janne