[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Lavalohikäärme swingparatiisissa vol.1 [Tanssilajit] (Drago 2007-05-19 16:48)

Lavalohikäärme swingparatiisissa vol.1

Drago
2007-05-19 16:48

No niin, palailin eilen illalla Turun SwingSpring-leiriltä. Leirin aiheena oli lindy hop ja sitä sitten tehokkaasti kaksi päivää opeteltiin. Vähän paikoissa tuntuu, mutta olo ei ole ihan niin kauhea kuin saattaa välillä leirin jäljiltä olla! :) Opasteet paikalle olisivat voineet olla paremmat, tai sitten minä vaan olen surkean huono huomaamaan niitä? Pari näin, mutta niistä ei oikein sitä nuolta erottanut kauempaa. Myös leiripaikalla olisin ehkä kaivannut vähän parempaa informaatiota mm. siitä missä mitäkin ko. rakennuksessa sijaitsee.

Tasojaossa sijoituttiin ykköstasolle, kuten tarkoitus ja suunnitelma olikin. Parini oli ihan ventovieras mies, joka huoli minut pariksi viimetipassa, kun hänen alkuperäinen parinsa oli sairastunut. Pärjäilin hänen kanssaan ihan mukavasti (kiitoksia hänelle!) :) Tunneillahan oli käytössä parinvaihto, niin lähinnä vaihtoringissä tanssittiin, kun vastakkain osuttiin ja torstain iltabileissä pari kappaletta.

Valmentajat olivat oikein päteviä. Opetuskielenä oli englanti, jota monikansalliset opettajat puhuivatkin erittäin kiitettävästi! Ainakaan minulla ei ollut suurempia vaikeuksia ymmärtää mistä puhutaan ja mitä pitää tehdä. Ykköstasolla keskityttiin ihan perustekniikkaan, hienoja kuviohärveleitä ei opeteltu, vaan vartalon hallintaa, vientiä ja seuraamista, askeltekniikoita yms. Tunnit olivat täyttä asiaa, eikä aikaa jaaritteluihin tuhlattu. Vaihto toimi hyvin.

Ainut varsinainen pyyhkeiden paikka leiristä oli tuntien väliin jäävien taukojen lyhyys.. viisi minuuttia ei riitä mihinkään muuhun kuin salin vaihtamiseen! Siinä ajassa ei ehdi hörpätä kahvia, syödä, käydä vessassa jne. Perjantaina alkoi puhti loppua energiavajeen vuoksi.. viisi tuntia yhtä soittoa ja vain kaksi viiden minuutin taukoa välissä?!

Torstain iltatansseissa oli rantabileteema.. Suurin osa väestä oli kumminkin ihan normaaleissa vaatteissa. Bileissä toimi sekahaku ja lavatanssipuolelta poiketen pääsääntöisesti kappaleet soitetaan yksittäisinä, ei pareittain. Muutama tuttu mies siinä hakikin illan aikana tanssimaan, lavapuolelta tuttuja. Myös yksi vieras hakija tuli.. Nappasi minut mukaan oven suusta kurkkimasta :) Ystävällisen ja mukavan oloinen mies, myöhemmin kysellessäni joku tiesi kertoa olevan Cometsin tanssijoita. Samaisen herran näin tanssittavan pääosin leirin parhaimmistoa... no, kieltämättä sen tunsi viennistäkin, että kyseessä on joku pidemmälle edistynyt. Minusta oli kivaa, että joku vieras hyvä tanssija haki, vaikka varmaan arvasi minut aloittelijaksi :) Sekahaku ei sovi minulle, enkä uskaltanut hakea ketään... tuttuja kun ei kovin paljon leirillä ollut, eivätkä läheskään kaikki tutut olleet edes bileissä. Istuskelin ja seisoskelin aika paljon katsomassa parempien tanssia.. on aina kiva seurata osaavien menoa!

Musiikki bileissä oli 90% lindyä, loput boogina tai buggina tanssittavaa. Sekin vähän kiusasi, olen tottunut niin paljon monipuolisempaan musiikkivalikoimaan, että yhden ja saman tyylilajin musiikki alkaa pidemmän päälle tökkiä. Muutama kerta vuodessa varmaan ihan kivaa, mutta jos joka viikonloppu olisi mentävä swingbileisiin, loppuisi varmaan tanssiharrastus kyllästymiseen aika pian? Minä nyt vaan tykkään vaihtelusta, ei voi mitään..

Noin näppituntumalta on sanottava, että leiristä jäi vähän ristiriitainen tunne.. välillä viihdyin, välillä en. Iski sellainen ajoittainen ulkopuolisuuden (ja myös turhautumisen) tunne, jota en muista muilla leireillä kokeneeni samalla tavalla. Jotenkin tuntuu, että lavapuolen väki on välittömämpää vieraampiakin kohtaan..? Tämä nyt vaan on tunne, kun vertaan omia kokemuksiani aloittelijana lavapuolella ja nyt tuolla ensimmäisellä swingleirilläni. Swingleirillä tutut näyttivät tanssivan puhtaasti tuttujen kanssa.. vieraita ei pahemmin taidettu hakea? Pistin myös merkille, että ulkomaiset valmentajat saivat 95% tanssia keskenään.. heitä ei myöskään haettu?? Tämä vaikutti minusta todella oudolta, melkein jo epäkohteliaalta heitä kohtaan. Olisin itse varmaan hakenut, mutta vaatimattoman tasoni vuoksi en sitten kehdannut. Leirillä oli kumminkin paljon todella taitavia tanssijoita, miksi he eivät hakeneet valmentajia?

Leirin kohokohta oli minulle perjantain viimeinen tunti, balboaa! Jostain syystä olen siihen lajiin erityisen ihastunut.. toivottavasti syksyllä järjestettäisiin näillä seuduin jatkoryhmä johon mennä! :)

Loppukädessä positiiviset asiat nyt kumminkin voittivat tällä leirillä, vaikka huippufiiliksiä en voikaan hehkutella. Ihan mukava leiri... kaipa minä joku toinenkin kerta voin mennä.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]