[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Satulinnan kisakatsomossa [Tanssipaikat] (Jora 2007-02-04 12:21)

Tyylien yhteensopivuudesta

Vinttikaivo
2007-02-05 14:23

Jora: Itse kävin ensimmäisiä kertoja tansseissa vasta vajaat 15v sitten. Voisiko vaikuttaa, jos toinen on saanut ensimmäiset (ja kenties ainoat) oppinsa jo paljon nuorempana?

En millään malttanut olla panematta lusikkaani tähän soppaan:).

Olen itse saanut oppini paljon nuorempana . Ja niillä opeilla tanssin vieläkin valssini, foksini, tangoni eli nämä ns. perinteiset lajit. Jos on oppinut seuraamaan mitä ihmeellisimpiä itse opittuja tyylejä, ei pitäisi olla mitään ongelmia seurata nykyään opetettuja tyylejä. Ongelma on minulla siinä, että aina ei vaan oikein ymmärrä eikä ehdi oppia jonkun miehen tyyliä, joka poikkeaa siitä omasta sisäisestä tyylistä kovin voimakkaasti. Ainakin minulla on olemassa myös oma tanssityylini, jota käytän silloin, kun tanssin itsekseni. Joku hyvä tanssija saattaa tuntua tosi vaikealta tanssikumppanilta ja joku toinen taas tuntuu heti tutulta.

Juttelin juuri eilen tanssimisesta 91-vuotiaan äitini kanssa. Kokemuksemme olivat hyvin samantyylisiä. Minä olen nykyään jo kulkenut kursseillakin, käynyt noiden perinteistenkin lajien kursseja, äitini taas ei kursseja käynyt, koska ei niitä täällä hänen tansseissa-kulkuaikanaan ollut tarjolla. Äiti lopetti tansseissa-käymisen jo kuutisen vuotta sitten, nythän kursseja on täällä Vinttikaivokylässä tarjolla runsaasti. Kumpikin meistä koki siten, että toisten kanssa tanssi vaan on paljon helpompaa kuin toisten, kysymys ei ole pelkästään miehen/naisen osaamisesta. Sama juttu varmaan miehilläkin?

Perustanssin kuvittelisin siis sujuvan niillä vanhoillakin opeilla. Tämä edellyttää kuitenkin, että on todellakin silloin vanhoina hyvinä aikoina osannut tanssia viennin mukaan eikä vain omiaan. Nykyään paljon käytettyjen jippojen seuraamisen helpottamiseen tarvitaan sitten jo niitä kursseja.

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]