Irri Ruususena (Irri 2003-05-07 8:56)
Nyt se on sitten nähty. Kuuluisa Ruusulinna nimittäin. Kovasti oli komea ja koristeltu paikka - ruusunkuvia roikkui katostakin eikä seinäparkojakaan oltu rauhaan jätetty. Näistä sisustuksellisista elementeistä antaisin kyllä pikkuisen rakentavaa kritiikkiä paikan pitäjälle. Jos tanssipaikanpito talven aikana on ollut niin kannattavaa kuin huhut kertovat niin eikö edes pientä osaa tuotosta voisi paikan viihtyisyyteenkin uhrata? Sillä enpä usko olevani tässäkään tanssijaporukassa ainoa, jolle myös tanssipaikan ulkoisilla puitteilla on merkitystä. Täytyy olla todella hyvä esiintyjä, joka saa tanssijan kauniitten kesälavojen asemesta valitsemaan paikan, jonka ympäristö muistuttaa maansiirtotyömaata ja itse rakennuksenkin erottaa työmaaparakista vain koon ja upeitten, mannermaista tunnelmaa henkivien värivalojen ansiosta. No, nyt tuli sanottua ehkä turhankin napakasti, mutta tämä on vain minun mielipiteeni, jonka esittämisellä minulla ei ole tarkoitus ko. yrittäjän toimeentuloa haitata vaan ennemminkin edesauttaa. Kaikkihan me tiedämme kuinka tutussa ympäristössä ei enää epäkohtia huomaa, kun silmä on niihin jo tottunut, vaikka oudompi asiaa kovasti ihmettelisikin.
Muista riennoista johtuen jalkani olivat niin hellinä ettei "ulkomaanvierailuni" kestänyt paria tuntia kauempaa ja siitä johtuen jäi palstalla paljon porua aiheuttanut naistenhakutuntikin kokonaan kokematta. Alkuperäisväestön antamien tietojen (hah, pääsinpäs kuittaamaan) mukaan paikalla kyseisenä iltana oli erikoisen paljon naisia. Noin karkeasti arvioisin suhteen olleen 3/4. Huomaankin näin jälkikäteen että minulla kävi satumaisen hyvä tuuri kun Kapu minut heti paikalle tultuamme bongasi, vaikken rivissäkään seissyt. Mutta Kapuhan onkin tunnetusti hameasujen ystävä. Vaikka kyllä minusta tuntuu siltä että Kapu tällä kertaa taisi vähän fuskata ;o)
Oman parin mukanaolosta huolimatta päätin myös kerran rohkaista hurjan luontoni ja kokeilla naistenriviin menoa. Ujona tyttönä yritin asettua rivin puoleenväliin johonkin eturintaman ja takaseinän puolivälin tienoille mutta idea oli huono, ennenkuin ehdin huomata mitään tapahtuneenkaan, löysin itseni takarivistä sellaisen naispaljouden takaa että katsekontaktia en saanut kuin sivuillani seisoviin naisiin. Kyynärpäätekniikkani kaipaa selvästikin vielä hiomista. Tai sitten ei. Asiaa hetken taivasteltuani luikinkin nolona rivin takaa oman parini luo.
Ruusulinnassa näkemistäni tanssijoista sanoisin että väki oli yllättäen aika iäkästä mutta tanssitaidossa ei - ainakaan minun pitkällä kokemuksellani arvioiden!? - ollut moittimista. Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että naisväki pääkaupunkiseudulla oli tansseissa "tällätympää" kuin meilläpäin, meillä ehkä sittenkin tuolla tyylillä pukeudutaan ja meikataan ravintolaan mentäessä. Mutta ehkä suuri ero tansseissa käyvien miesten ja naisten määrässä selittää tämänkin asian, kilpailu on kovaa ja täytyy laittaa kaikki peliin. Tässä yhteydessä pitää kuitenkin vielä huomauttaa, rakkaat pääkaupunkiseudun tanssisiskot, että olitte "tällättyjä" hyvin kauniilla ja tyylikkäällä tavalla, edellinen ei missään nimessä ollut moittimista, kateutta korkeintaan. Niin ja miehet tietenkin olivat kamalan komeita vaikken sattuneesta syystä niin kovin perusteellista tutkimusta tekemään päässytkään.
Vielä yksi havainto: ette muuten tiedäkään kuinka paljon turkulaisia (tai ainakin länsisuomalaisia) tanssijoiden joukosta bongasin, miltei voisi jo puhua turkulaisinvaasiosta...