Lavatanssien imago [Tanssijat] (Fiora 2006-08-01 10:33)
Kieltämättä mulla ainakin oli juuri sellainen kuva lavatansseista, että eläkeikäiset nytkyvät tungoksessa. Sanottakoon heti samantien, että mulla ei ole yhtään mitään eläkeikäisiä vastaan, vaan pointti on siinä, ettei tuossa mielikuvassa ollut viitettäkään siitä, millaista tanssin hurmaa lavoilla voisi aloittelijakin päästä kokemaan, kun osaavan viejän käsivarsille pääsee. En edes tiedä, mistä olin mielikuvani saanut, mutta epäilenpä televisiota ja Kesäillan valssin kaltaisia ohjelmia.
Minua siis esti lavatansseja edes harkitsemasta tuo mielikuva, mutta lisäksi se, ettei tämän genren musiikki ollut koskaan tuntunut omalta. Ei se suuressa mittakaavassa vieläkään (yhden kesän lavakokemuksella) tunnu, mutta kumma kyllä, se ei haittaa -kunhan saa tanssia!
Kolmas syy oli se, etten koskaan ollut saanut mitään oppia lavalajeihin (paitsi mitä nyt vanhojen tansseissa valssia vähäsen), eikä niitä ollut tullut missään tanssittua. Joten en kyllä olisi uskaltanut lavalle lähteä, jollei B&W-kurssiporukka olisi houkutellut ja luvannut paikan päällä opettaa tarvittavat askeleet. Yllättäen sitten huomasin, että keväällä käydyllä boogie woogie -kurssilla opitut asiat viennin seuraamisesta auttoivat muissakin lajeissa. Ja ennen kaikkea kai auttoi se, että oli saanut positiivisen kokemuksen jostakin paritanssilajista, ja uskalsi uskoa kykenevänsä oppimaan. Se uskomaan uskaltaminen on itse asiassa kaiken oppimisen perusedellytys, mutta varsinkin tällaisissa lajeissa, joissa pelkkä rationaalinen päättely ei riitä, vaan tarvitaan oman kehon käyttämistä ja kontaktiin uskaltautumista, oman itsensä ja toisen kuuntelemista.
Ja sitten oli vielä se oman parin puute, joka oli estänyt millekään tanssikurssille lähtemästä. Muuten olisi ehkä tullut sitäkin kokeiltua, vaikkeivät lavat mielessä siintäneetkään. Niissä kursseissa, jotka olivat silmiin sattuneet, ei ainakaan selkeästi mainostettu, että ilman paria voisi tulla.
Siispä taivaalle kiitos Turku Swing Societyn ja Yliopistoliikunnan boogie woogie -kurssista!!!!