[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Lavatanssien imago [Tanssijat] (Fiora 2006-08-01 10:33)

Lavatanssien imago

Fiora
2006-08-01 10:33

Puoli vuotta olen tanssinut ja mitä enemmän olen päässyt tutustumaan tähän maailmaan, sitä enemmän löytyy uusia hauskoja juttuja. Olen kuitenkin tutkaillut myös sitä kuvaa, jonka tanssiminen antaa itsestään ”ulkopuolisille”. Monet tanssijat ovat huolissaan, että kuinka nuoria saadaan enemmän innostumaan tanssimisesta.

Kun tulee puhetta ei tanssivien -ihmisten kanssa tanssimisesta, heidän mieleensä lipuu kuva mummoista ja papoista tanssimassa sosiaalifoksia. Eräässäkin Apu -lehdessä oli juttu tanssilavasta. Kyseisessä jutussa todettiin, että nykyisin harvemmin ongelmia aiheutuu rohkaisua ottaneista ”tanssijoista” vaan suuremman riskin muodostaa terveydelliset riskit (jotain sydänkohtaukseen viittaavaa mainittiin). Juttu oli aika ”mielenkiintoista” lukea. Ja voin vannoa, ettei se juttu kyllä ketään innosta tanssimaan.. Ja tietysti ei tanssivien –ihmisten silmiin osuu kesäillan valssi tms. jossa ahtaassa tilassa ne mummot ja papat tanssahtelee…

Niinpä ajattelin, että onkohan tällä hetkellä meneillään jonkin muunnäköinen imagon kohotus –projekti? Vai voisiko ajatella lehtijuttua (sekä valtakunnallista että paikallislehdissä olevaa), joka antaisi myös toisenlaisen kuvan tanssimisesta? Tämä on ehkäpä jo syntyessään mahdoton idea, mutta voisiko tanssimisesta saada TV-uutisiin jonkinlaisen jutun? Tanssikoulut voisivatkohan pitää paikkakunnillaan itsestään suurempaa melua ja erityisesti siitä, että vaaditaanko kurssille tultaessa paria yms.? Näissä jutuissa voisi käsitellä nimenomaan sekä aktiiviharrastajien että silloin tällöin tanssivien (kuitenkin tanssitaidon omaavien) näkökantoja.

Juttu oletettavasti saisi osan ihmisistä hermostumaan pahan päiväisesti, mutta varmasti osa kuitenkin innostuisi. Lisäksi ihmiset näkisivät kaksi erilaista (mieluiten tietysti positiivista) näkökantaa samasta asiasta, jotka kuitenkin ovat sovussa keskenään (ainakin toivottavasti).

Ja vaikka esimerkiksi otinkin vanhat mummot ja papat niin en todellakaan tarkoita, että kaikki mahtuisivat samaan kaavaan. Lavalla, jolla itse käyn pääsääntöisesti on ihana vanha pariskunta ja he tanssivat jenkkaakin vielä:)

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]