Parin vuoden annos Yölintua nautittu... [Esiintyjät] (Wihtori 2006-03-04 3:39)
Valitan, mutta minä olen täysin eri mieltä. Yölinnun musiikki on kyllä levyllä ihan kuunneltavaa, jopa hyvääkin, mutta livekeikat tuottavat pettymyksen 99% varmuudella. Minä en pidä päättömästi vaihtelevista tempoista, ylinopeina soitetuista kappaleista yms. pelleilystä lavalla. Minusta sellainen kertoo vain siitä, että bändi ei osaa asiaansa, joka tanssibändillä on tanssimusiikin soittaminen. Jos haluaisin show-meininkiä, menisin ravintolaan tai yökerhoon.. kun haluan tanssia, menen tanssilavalle ja odotan siellä saavani kuulla tanssimusiikkia, enkä mitään päätöntä jollotusta tai renkutusta puolihuolimattomasti soitettuna.
Olen ollut nyt viimeisen vuoden aikana muistaakseni neljästi yölinnun keikalla (ikävä kyllä, täällä päin on välillä hyvin vähän valinnan mahdollisuuksia.. joko yölintua tai sitten ei tassia ollenkaan.. yleensä kakkosorkesteri sentään paikkaa jonkin verran lintujen settejä..). Yhden ainoan kerran voin sanoa poikien soittaneen mielestäni edes kohtalaisesti, loput kolme keikkaa olivat ala-arvoista renkutusta.
Kuuntelen musiikkia laajalla skaalalla raskaasta metallista aina Mozartiin saakka. Aikoinaan kävin musiikkikoulua viisi vuotta ja soitin itse poikkihuilua, jos elämä siis olisi mennyt toisin, minusta olisi saattanut tulla muusikko tai musiikin opettaja.. valitettavasti en tuntenut kutsumusta muusikon ammattiin, joten päädyin kuuntelijaksi ja tätä nykyä tanssijaksi. Kykenen tuon taustani ansiosta erittelemään musiikkia hyvin, poimimaan orkesterista yhden ainoan soittimen ja kuuntelemaan vain sitä.. tai esim. jättämällä kaikki soittimet kuuntelematta ja keskittymällä kuuntelemaan ainostaan laulajan ääntä. Joskus bändissä esim. ei ole kehumista, mutta laulajan äänen sointi on todella upea.. toisinaan taas laulajan ääni ei ole kovin kehuttava, mutta musiikin melodioissa on jotain todella kutsuvaa.
Rakastan musiikkia, musiikki vaikuttaa minuun kokonaisvaltaisesti mielialoja myöden.. eläydyn musiikkiin voimakkaasti. Valitettavasti Yölinnun live-esitykset aiheuttavat minussa ärtymystä huolimattomuudellaan.. koen sen niin, että bändi ei arvosta kuuntelijoitaan pätkääkään vetämällä settinsä päin. Yksipuolinen renkutus ei tee vaikutusta minuun. Mitä tulee "letkeään poljentoon", sanoisin että heittelehtivä tempo ei ole letkeää poljentoa, vaan nimenomaan sitä epäpätevyyttä ja huolimattomuutta. Ikävää sinänsä, sillä Yölinnulla on hyviä kappaleita ja levyillä heidän musiikkinsa on pääsääntöisesti hyvää, tanssittavaa ja kuunneltavaa.. livenä bändi menettää 90% avuistaan. Minä välttelen Yölinnun keikkoja niin pitkälle kuin mahdollista, sillä kokemukseni mukaan heidän esityksensä aiheuttaa minussa toistuvasti ainoastaan ärtymystä, pettymystä ja pahaa mieltä.
Lisäksi heidän keikoilleen tunkee julmettu määrä humalaisia urveloita yms. fanikansaa joille illan pääasia on vetää pää täyteen ja sen jälkeen kännissä heilua lavan edessä tai vielä pahempaa, lattialla. Minä en voi sietää känniläisiä tanssilavoilla.. en tajua miksi ihmeessä lavatansseihin pitää tulla juomaan päänsä täyteen? Menkööt yökerhoihin tai lähiöräkälöihin ryyppäämään! Noita ryyppypaikkoja on Suomi pullollaan.. on se kumma, että pitää sen viinan kanssa lotraaminen tuoda lavatansseihinkin??!