[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]]

Tanssin aloittamisen vaikeudet [Tanssilajit] (Vesku 2006-02-21 9:48)

Tanssin aloittamisen vaikeudet

Vesku
2006-02-21 9:48

Kevät on yleensä seuratanssiharrastuksen nousu aikaa ainakin siinä mielessä, että uudet tanssinharrastajat löytävät harrastuksen pariin useimmiten keväällä tai alkukesällä (tai ehkä vain kuvittelen näin). Ensiviikolla alkava "Tanssii tähtien kanssa" -ohjelmasarja saattaa vielä hieman (tai ehkä jopa huomattavasti) tehostaa tätä keväistä ilmiötä. Tulikin mieleeni kysyä teiltä jo jonkin aikaa tanssineilta, mutta hyvin harrastuksen alkutaipaleen muistavilta, mitä vinkkejä tai tietoa olisit aikanaan kovastikin kaivannut. Mistä saatavilla olevasta tiedosta oli erityisesti hyötyä? Tanssipalvelimeltahan löytyvät esimerkiksi aloittelijoille ja vähän tanssineille suunnatut (joita toki meidän muidenkin on syytä silloin tällöin kerrata): Tanssipaikkaetiketti, Ohjeita aloittelijoille ja Päivin Vinkkejä erityisesti Uusille LavatanssiTytöille!.

Leevi 2006-02-21 10:31 =>

Hankalanpa heitit, -no yritetäänpä.

..mitä vinkkejä tai tietoa olisit aikanaan kovastikin kaivannut.

Ehdottomasti vientiin liittyviä, tanssiasento, vientipisteet, vasteet jne..

Mistä saatavilla olevasta tiedosta oli erityisesti hyötyä?

Aluksi askelanimaatoita tuli katseltua silmät kipeiksi, jollakin kurssilla tuli sellainen asia, kun oman paketin kannattelu ja ryhti (taisi olla Aaltoset).

Alkeiskurssilla puutteista huolimatta parasta oli se kun saivat jatkamaan ja näkemään tulevaisuuteen esteiden ylitse.

Jora 2006-02-21 12:04 =>

Muistaakseni lopetin ensimmäisen kurssin kesken, kai siksi kun opettajalta tuli negatiivista palautetta. Taisi mennä 15v kun seuraavan kerran innostuin asiasta, vuosia mennyt, ja vieläkin "joutuu" käymään kursseilla (lähinnä uusien lajien vuoksi). Ehkä tuosta oppi sen, ettei aloittelijoita pitäisi pelotella. Aluksi ehkä kuvitellaan tanssi pelkäksi jalkojen liikutteluksi ennaltasovittuihin paikkoihin (jolloin vartalo ja daami/mies tulee samalla automaattisesti mukana).

Ensimmäiset kädenalikurssit olivat vaikeita, kun eihän jalkoja ja käsiä voinut liikutella samaan aikaan ja vielä musiikin mukaan. Myöhemmin on ollut ongelmana siinä, kun ei muista mitä tunneilla opeteltiin (liikaa asiaa tai opetuksen epäloogisuus).

Tuo tähtien tanssi on käsittääkseni kilpatanssia, eikä se välttämättä innosta lavoille. Toivottavasti parin löytäminen nyt helpottuu niille, jotka sen kanssa ovat taistelleet ja niillekin, jotka innostuvat aloittamaan ohjelman takia.

Ainakin Espanjassa ohjelma on ilmeisen suosittu, koska se näyttää alkaneen taas alusta (eilen jo uudet tanssijat).

Gilbert 2006-02-21 21:08 =>

Itse en kaivannut mitään erityisiä vinkkejä. Alkeiskurssilla opetettiin foksin perusaskel ja 90 asteen rock-käännös oikealle. Niillä pärjää alussa ihan kivasti. Ensimmäisellä kerralla Aurassa ollessani seurasin ehkä tunnin verran paikan menoa ennen kuin uskaltauduin lattialle, jolloin selvisi paikan pelisäännöt.

Luin nopeasti Päivin vinkit, mutta niistä aloittelija lähinnä kauhistuu. Itse olen käynyt tansseissa vasta neljä vuotta, mutta silti mm. rivin sijoittelu- ja hakusäännöt olivat minulle uusia. Eipä ole tuollaista etikettiä vielä vastaan muualla tullut.

Tärkeimmät vinkit aloittelijoiden kannalta voisi antaa enemmän tanssineille: Suhtautukaa aloitteleviin myötämielisesti älkääkä pelotelko heitä turhan monimutkaisilla asioilla. Tanssiahan tämä vain on eikä suorittamista. Itse sain vain positiivista palautetta, joten yleissivistyksen takia hankitusta tanssitaidosta tulikin nopeasti tärkeä harrastus ja onpa lavoista paljon muutakin iloa ollut.

Yksi hyvä juttu tuli vielä mieleeni. Opettajani sanoi, ettei kannata mennä ravintolaan tanssimaan, lavat on parempi paikka. Tuo piti täysin paikkaansa.

Kommentit: [Päivi]

[Päämenu] [Tuoreet artikkelit aihealueittain / säikeittäin]] [Vastaa sähköpostitse]
[Arvioi] [Roska] [Akana] [Jyvä] [Rusina] [Helmi]