Millaista tansseissa oli ennen? [Tanssijat] (Elisa 2006-02-07 7:49)
Innostuin tansseista jo ennen kuin edes itse pääsin mukaan. Isosiskoni (7v. vanhempi, vuosi oli-60) sai kipinän tarttumaan, kertomalla tanssireissuistaan aina sunnuntaiaamuisin minulle. Hänellä oli kesällä kurrilla tärkätty kellohame ja pieni toppi päällä, kun hän lähti tanssimaan. Muistelen, että hän pukeutui aina hameeseen tai leninkiin ja "kureliiveihin"..huh sekä nailonsukkiin, ei koskaan pitkiksiin. Tanssipaikkoina oli Tyrnävän Seurojentalo ja myöhemmin Oulun tanssipaikat, hänen muutettua sinne opiskelemaan.
Kun täytin 14 vuotta, pääsin minäkin (vihdoin)tanssimaan jo hiukan ennen ripille pääsyä. Paikka oli Tyrnävän Seurojentalo ja kyseessä oli Tempauksen(urheiluseuran)pikkujoulut. Ensin oli ohjelmaosuus ja sitten alkoi tanssit. Olin aivan innoissani, en kyllä muista mikä orkesteri oli soittamassa:-). Olisin halunnut lähteä joka viikko tanssimaan, mutta vain muutaman kerran sain luvan ennen ripille pääsyäni. Lähilavoista tuli käytyä Limingassa, Alatemmeksellä, Paavolassa, Rantsilassa ja Muhoksella.
Kun aloitin opiskelut Oulussa, kävin Hietasaaressa, Järjestötalolla ja Kuusisaaressa tanssimassa. Vaatetus oli ainakin minulla hiukan erilainen kuin siskollani, sillä usein kesällä oli asunani vaaleat pitkikset, t-paita ja tennarit. Joskus sitten esim.pitsimekko, kun halusin hienostella. Miehillä oli esim.suorat housut ja usein poolo- tai pikeepaita.
Hietasaaressa tapasin sitten mieheni(emme olleet vain tanssimassa)ollessani 17-vuotias ja hän 19-vuotias. Yhdessä kävimme myös Haukiputaan Osakunnalla, Iin Karhusaaressa, Martinniemen Renkaalla ja Pateniemen Työväentalolla. Eväs tuossa kehaisee, että hän aloitti tansseissa käymisen Haukiputaan Alakosken lavalla 12 vuotiaana.
Esiintyjistä muistan ainakin Taisto Tammen, Reijo Taipaleen, Markus Allanin, Esko Rahkosen, Marion Rungin, Katri Helenan, Lea Lavenin ja Paula Koivuniemen. Mieheni kertoo, että suosittuja tuntemattomampia yhtyeitä Oulun seudulla olivat Markku Salo, Esko Eklund, Tauno Käyhkö ja Jukka Syrjälä -60 luvun loppupuolella. Keskiviikkoisin oli yleensä levytanssit, ainakin kesällä Alatemmeksellä.
Tanssilajeja ei ollut niin paljon kuin nykyisin. Yleisimmät tanssilajit olivat: foksi, tango, valssi, humppa, "nilikkuhumppa", jenkka, polkka ja twist.