Ruusiksen aluevaltaus [Tanssipaikat] (HeTi 2005-10-30 9:50)
No, jos joku pitää lynkata tuon nirppanurkka termin tiimoilta (taas), se lienen sitten minä. Taisin olla niitä ensimmäisiä jotka ko. termiä käyttivät.
Minä otin termin käyttöön, kun puhuin Valasrannan nimmarinurkasta. Ko. nurkka on selvästi erottuva.. ja sitä voisi varmaan pitää melkein erillisenä hakualueena. Kaikki Valaksella joskus käyneet varmaan tietävät kyllä, mitä tarkoitan. Ko. nurkassa majailevat ne parhaat tanssijat ja usein tutut hakevat tuttuja. Vieraalle kasvolle siihen nurkkaan majoittuminen on jokseenkin varmasti tanssillinen itsemurha.. sieltä ei aivan helpolla vieras tanssimaan pääse.
Minun mielikuvissani nirppanurkka tarkoittaa paikkaa tai hakualueen/rivin osaa, johon etsiytyvät paikan parhaat tanssijat (tai sellaiset jotka mieltävät itsensä hyviksi tanssijoiksi tai haluavat ainakin olla hyviä tanssijoita). Ulkonäköön tai ikään katsomatta. Se kuka "kuuluu" nirppikseen ja kuka ei, on ihan jokaisen omassa päätäntävallassa.
Luultavasti lähes kaikilla tanssipaikoilla on tällaisia "nirppanurkkia".. joskus ne eivät välttämättä ole edes hakualueella, vaan kokonaan erillisessä paikassa. Sijoittuminen tällaiseen paikkaan haettavaksi kielii myös siitä, minkä tasoista tanssiseuraa henkilö ensisijaisesti haluaa.. ts. erinomaiset tanssijat mieluusti tanssivat tasoistensa kanssa. Nirppanurkasta saa pakit suuremmalla todennäköisyydellä kuin muualta hakualueelta. HUOM! Suuremmalla todennäköisyydellä, suurin osa nirppanurkan tienoilla pyörivistä daameista ja herroista ei anna pakkeja ilman pätevää syytä (humala, epäsiisteys tms.)!
Jokatapauksessa en nirppanurkka-termiä käytä halventavassa merkityksessä.. tavallaan se on lempinimi. Ja havainnollinen sellainen.. kaikki tajuavat melkein heti mitä tarkoittaa jos puhuu nirppanurkasta. :) Minä itsekin syyllistyn siihen nirppanurkan tanhuvilla norkoiluun.. vieraammissa paikoissa valitsen varmemman paikan tanssiin pääsyä ajatellen, mutta paikassa jossa olen tuttu kasvo, sieltä nirpan lähimailta minu helpoimmin löytää.