Päät yhdessä (Jannu 2002-02-19 13:06)
Päät yhdessä tanssiminen juontaa ehkä juurensa mustalaisten tanssista, jossa vartalokontaktissa tanssiminen on mahdotonta hameen takia. Argentiinalaisessa tangossa on myös sama asento, mutta syyt ei varmaankaan ole samat.
Jos verrataan viennin ja seuraamisen helppoutta päät yhdessä tanssissa ja esim. vastakohdassa eli lantiokontaktitanssissa, ero on lähinnä tottumuksessa. Jos vienti tapahtuu pelkistä käsistä ilman muunlaista vartalokontaktia, vieminen ja seuraaminen on tietysti monin verroin vaikeampaa. Itse tanssin molemmilla tyyleillä, mutta nautin enemmän tästä "mannetyylistä", koska siinä nainen ei ole niin rajoitettu miehen vartalon liikkeisiin (suomalaismiehet kun ei ole mitään latinoja;)
Käsien puristeluun vastaisin aivan Tiggerin sanoin: Joskus harvoin olen puristanut miehen kättä riviin palautettaessa. Nämä ovat olleet uusia hakijoita, joiden kanssa tanssimisesta olen kovasti pitänyt, ja tälläkin tavalla yrittänyt viestittää että mukavaa oli ja uudestaankin saa hakea. Katse kertoo tietysti myös, sekä mahdollisesti tietysti myös sanat. Kyllä se on enemmän kuin tavallinen kiitos. Itse annan tällaisen kiitoksen erityisen miellyttävistä hetkistä parketilla myös tutuille, mutta uudelle tanssittajalle ehkä helpommin.
Kyllä miehetkin osaavat tämän tyylisen kiittämisen taidon. :)
-Päivi-